Sorrybox 2.0: eenvoudige manieren om te werken rond probleemgedrag en herstel na conflict
In begeleiding komen we vaak in aanraking met storend of regelovertredend gedrag. Werken met straffen en belonen is meestal niet voldoende om tot duurzaam herstel te komen. Via de Sorrybox en het herstelgericht werken gaan we op zoek naar een meer verbindende manier om met negatief gedrag om te gaan. De principes van de sociaal-emotionele ontwikkeling, geweldloze communicatie en nieuwe autoriteit zijn de basis om herstelgericht te werken rond het probleemgedrag. Vanuit deze principes help je het kind, de jongere of de cliënt met een beperking om incidenten samen met de begeleider te analyseren en goed te maken.
Hoe kunnen we van negatief gedrag een leermoment maken? De Sorrybox 2.0 is een digitale tool met eenvoudige methodieken om “het” goed te maken, herstelvaardigheden te ontwikkelen, samen met de jongere stil te staan bij gedrag, te reflecteren met collega’s over conflicten en een herstelbeleid te ontwikkelen. Werk op een verbindende manier rond herstel na een conflict.
Programma
In de vorming leren we de principes van het herstelgericht werken toepassen volgens de sociaal-emotionele leeftijd van de cliënt. We illustreren dit met voorbeelden en filmpjes uit de Sorrybox 2.0. Dit is een gratis tool voor cliënten (kinderen, jongeren, volwassenen met een verstandelijke beperking,…) en hun begeleiders om “het goed te maken” na een conflict. De begeleiders leren hoe ze samen met de cliënten via een heel eenvoudige webtool een sorrybrief kunnen opstellen, een sorrystrip kunnen maken, een tijdlijn kunnen maken, hoe ze via het 5-G schema (gebeurtenis, gevoelens, gedachten, gedrag, gevolgen) een conflict kunnen analyseren, …. Ze krijgen heel wat tips om tot een oprechte “sorry” te komen.
Tijdens deze vorming:
- Leren we verschil maken tussen een sanctiebeleid en een herstelbeleid in begeleiding
- Ontwikkel je inzicht in concrete werkvormen om te werken rond het herstellen van conflicten
- Leer je concreet werken met de “Sorrybox”, een concrete webapplicatie met herstelmethodieken.
- Leren we de principes achter het plaatsvervangend herstel in begeleidingen met kinderen of cliënten met beperkingen op sociaal-emotioneel vlak.
Tijdens de vorming overlopen en analyseren we verschillende vormen van regelovertredend gedrag. We bekijken en overlopen samen allerhande manieren van straffen en belonen en gaan op zoek naar een bredere manier om met negatief gedrag om te gaan.
OPGELET! Wanneer er na inschrijving geen bevestigingsmail ontvangen werd, gelieve ons te contacteren op het volgende e-mailadres om de inschrijving te finaliseren: kaat@jo-in.be.
Media
Begeleiding
Eric Beke is orthopedagoog in Medisch Pedagogisch Centrum Terbank in Heverlee. Hij werkt er met kinderen en jongeren met ernstige gedragsproblemen en een lage sociaal-emotionele ontwikkeling. Hij ontwikkelde de Sorrybox , een tool vol met methodieken om concreet aan de slag te gaan met herstelgerichte methodieken. Hij is bovendien coördinator van de Survivalacademie, een opleidingsorganisatie binnen onderwijs en hulpverlening en initiatiefnemer van de Sorry-academie (rond de “kunst” van het gepast Sorry-zeggen).
Kostprijs
Wanneer?
17 november 2023
Van 9u30 tot 16u30
Locatie
ONLINE via ZOOM