Vorming en opleiding

Niet-gemotiveerde cliënten écht motiveren

Hulpverlening werkt enkel als de cliënt intrinsiek gemotiveerd is om zijn problemen aan te pakken. Dat is de gouden regel. En toch worden dagelijks cliënten geconfronteerd met hulpverlening of hulpverleningsvoorstellen die ze niet willen. Vroeger kon de consulent worden gebruikt als een stok-achter-de-deur, maar sinds dat belangrijke delen van de hulpverlening rechtstreeks toegankelijk zijn is dit steeds minder het geval. Voor zowel de cliënt als de hulpverlener is dit geen optimale situatie. De cliënt wordt geconfronteerd met een psychologische spanning (cognitieve dissonantie) omdat hij wordt verplicht te aanvaarden wat hij niet wilt aanvaarden. En de hulpverlener moet de cliënt binnen de grenzen van de hulpverleningsrelatie motiveren om iets te aanvaarden wat hij niet wilt aanvaarden. Dit is een bijzonder moeilijk uitgangspunt voor cliënt en hulpverlener.

Deze kortdurende opleiding ‘Niet-gemotiveerde cliënten écht motiveren’ geeft een antwoord op deze paradoxale situatie door de hulpverlening terug te voeren naar de kern: de vertrouwensrelatie tussen de cliënt en de hulpverlener. Er zijn een aantal essentiële schakels. De cursist leert samen met de cliënt inzicht krijgen in de reden waarom het moeilijk is om hulp te aanvaarden. Het uitgangspunt is de leergeschiedenis van de cliënt die hem een “cognitieve bril” opzet die het onmogelijk maakt om een positieve betekenis te geven aan de hulpverlening. Waardoor de problemen vergroten omdat ze niet worden aangepakt en de cognitieve bril wordt herbevestigd. Met andere woorden, het wantrouwen wordt versterkt.

Met handige inzichten en instrumenten leert de cursist om samen met de cliënt inzicht te krijgen in dit systeem, het bespreekbaar is en kan worden gebouwd aan een positieve betekenis van hulpverlening die komaf maakt met de destructieve cognitieve bril. Theorie en praktijk worden vlot met elkaar gecombineerd waardoor het transfert naar de praktijk van de hulpverlener optimaal verloopt. Met de opleiding ‘Niet-gemotiveerde cliënten écht motiveren’ leert de hulpverlener ombuigen wat onbuigzaam lijkt.

Programma

Dag I.

 

A. Wat is cognitieve dissonantie?

B. Gedrag is het resultaat van een leergeschiedenis.

C. Samen met de cliënt de cognitieve bril uit een leergeschiedenis

halen.

D. Op welke manier vertekent een cognitieve bril de waarneming van de

cliënt?

E. Technieken en hulpmiddelen om de cognitieve bril af te zetten.

 

Dag II.

Gedurende dag twee worden de inzichten, technieken en hulpmiddelen

ingeoefend in doorgedreven simulaties.

Kostprijs

Er werden geen vormingen/opleidingen gevonden.

Begeleiding

Bart Libbrecht (1973) studeerde Orthopedagogie, Wijsbegeerte, behaalde een postgraduaat in Management in de Sociale en Publieke sector en promoveerde tot dr. (V.U.B.) op een onderzoek naar de toepassing van de Algemene Systeemtheorie in transdisciplinaire samenwerkingen in de hulpverlening.

Wanneer?

26 en 27 oktober 2017

Telkens van 9:30 tot 16:30 uur

Locatie

Train@Rail - Direct tegenover het centraal station (uitgang Putterij)

Putterij 23

1000 Brussel      

Kaart