Merci aan onze ganzen! (Jaarverslag 2016)

Kent u iets over ganzen, beste lezer?

Ieder jaar opnieuw zien we grote groepen ganzen naar het zuiden trekken. Heeft u zich ooit afgevraagd waarom ze altijd in groep zijn? En enig idee waarom ze in een V-formatie vliegen?

Ik leg het u graag even uit…

Als een gans met zijn vleugels slaat, creëert hij een opwaartse stuwkracht voor de gans achter hem, wat het vliegen veel makkelijker en aangenamer maakt. Het vliegbereik van een vogelzwerm in V-formatie is daardoor 71% groter dan wanneer een gans alleen zou vliegen. Zo vliegen ganzen samen duizenden kilometers in teamverband.Doorheen de vlucht roepen de ganzen achteraan de ganzen vooraan toe en moedigen hen zo aan om op snelheid te blijven vliegen. En wanneer de gans aan de kop vermoeid raakt, gaat hij achteraan vliegen en neemt een andere gans vlot zijn plaats over. Tijdens een vlucht komen tevens vanuit diverse hoeken verschillende zwermen ganzen harmonisch samen en sluiten ze zich bij elkaar aan.

Binnen Jo-In voelen wij ons soms ook een zwerm ganzen… Een grote indrukkende zwerm, bestaande uit ons team, al onze leden, onze vormingsmedewerkers, onze vrijwilligers, onze raad van bestuur en al onze partners. We vliegen samen, in V-formatie, met een gemeenschappelijke richting. We kunnen door elkaars stuwkracht te gebruiken ons doel, een betere jeugdhulp, sneller en makkelijker bereiken.

Ook in 2016 was dit niet anders. Via deze weg willen we iedereen die betrokken is op onze werking, al onze ganzen, dan ook van harte bedanken!

In dit jaarverslag blikken we terug op onze vlucht in 2016 en werpen we een blik op welke reis  ons in 2017 te wachten staat.

Ik wens u alvast veel leesplezier.

Geert Ginneberge

Voorzitter vzw Jongerenbegeleiding-Informant